lek. med. Bartosz Chmielnicki
Lékař, akupunkturista, lektor, autor knih. Propagátor akupunktury v Polsku. Iniciátor vzniku projektu Význam akupunkturních bodů.
Lékař a akupunkturista
Jsem akupunkturista a lékař, studuji klasické čínské texty z doby před dvěma tisíci lety a účastním se nejnovějších klinických výzkumů. To mi dává příležitost podívat se na medicínu ze dvou zcela odlišných hledisek a umožňuje mi vidět celistvější obrázek.
Vyrostl jsem v lékařské rodině, můj otec byl lékař, moje matka stále pracuje jako pediatr. Osoba mého táty je pro mě bezpochyby stále vzorem, jak praktikovat medicínu. Ukázal mi, že medicína vyžaduje oběť. Sledoval jsem ho se zaujetím ve chvílích, když hovořil se svými pacienty o nejzávažnějších věcech, tak soustředěný a přítomný v okamžiku. Díky tomuto jsem si vybral medicínu jako svou budoucí profesi.
Šest let studia mě přivedlo zpátky do reality a rok stáže mě přesvědčil, že se medicína výrazně liší od mé představy. Přesto jsem se v tomto oboru pokusil najít humanistické myšlenky. Podařilo se mi to v ordinaci zesnulého Dr. Olgierda Kossowského, v jehož rukou jsem poprvé viděl akupunkturní jehly. Pro tohoto neúnavného výzkumníka lidské povahy byl pacient vždy nejdůležitější a jeho dobro bylo vždy v centru pozornosti.
Od této chvíle začala další fáze mé lékařské cesty, fáze pomalu měnící paradigma mého lékařského umění. Začal jsem studovat pro mě zcela nový zdravotnický systém – tradiční čínská medicína.
Současně jsem při práci na klinice chronické bolesti vedené Dr. Krystynou Boczarovou narazil na fascinující svět klinických studií, kterých jsem se účastnil deset let. Znalosti získané tímto způsobem mi umožňují nezávisle vyhodnotit publikované vědecké zprávy a výsledky výzkumu, a to jak v oblasti akupunktury, tak farmakoterapie.
Jsem především lékařem, který se pokaždé snaží stát na straně svého pacienta a pomáhat mu v boji s nemocí. Rozhodl jsem se, že půjdu ve stopách svých učitelů zaměřených především na pacienta. Abych si dovolil tento přístup, rozhodl jsem se nezúčastnit se současného zdravotnického systému a praktikuji sám, takže můj profesionální úspěch závisí pouze na mé efektivitě měřené spokojeností pacientů.
Akupunktura založená na důkazech
Nevěřím na akupunkturu, vím, že funguje.
Akupunkturu jsem začal objevovat krátce po ukončení lékařské fakulty. Od začátku jsem se setkával s nedůvěrou svých kolegů lékařů a otázkami, zda „věřím v akupunkturu“. Pacienti také často kladou podobné otázky.
Akupunktura nemá nic společného s vírou, je založena na znalostech. Akupunktura byla intenzivně studována západní vědou od 70. let. V průběhu let bylo nashromážděno obrovské množství spolehlivého výzkumu o účinnosti, bezpečnosti a mechanismech působení této neobvyklé metody. A co víc, v následujících letech se objem výzkumu akupunktury publikovaného ve velkých vědeckých časopisech téměř exponenciálně zvyšuje.
Abychom se vyhnuli nutnosti poskytovat stále stejné argumenty v následných diskusích, začal jsem v roce 2014 vytvářet webovou stránku shrnující současný stav znalostí o akupunktuře (v polštině www.evidencebasedacupuncture.org/pl). Vzhledem k velkému množství informací jsou následné články vytvářeny pomalu, ale v této fázi jasně ukazují, jak účinná a bezpečná je metoda akupunktury.
Originální verze webu www.evidencebasedacupuncture.org
Lektor a učitel
Rád se dělím o své zkušenosti se studenty jiných škol čínské medicíny, a to nejen v Polsku, ale i v zahraničí.
Již na vysoké škole jsem zjistil, že mám schopnost prezentovat komplexní obsah způsobem, který je ostatním srozumitelný. Tuto schopnost využívám jak ve verbální komunikaci jako učitel, tak v textové komunikaci jako autor knih, kapitol knih a článků.
Hned po studiu jsem začal pracovat jako lektor. Vedl jsem semináře o různých humanistických aspektech medicíny polských a anglicky mluvících studentů na Lékařské univerzitě ve Slezsku a na Vysoké škole managementu a sociálních věd v Tychách.
V roce 2006 ke mně přišli zástupci z Postgraduálního lékařského výcvikového střediska PAKT s návrhem na vytvoření původního akupunkturního vzdělávacího programu. Toto školení proběhlo v letech 2007 a 2008 a takto získané zkušenosti se staly základem pro vytvoření základního kurzu Akupunktura v čínské medicíně, který jsem vedl společně s dr. Michałem Richterem od roku 2008.
V roce 2015 byly naše kurzy vedené pod hlavičkou Compleo přeneseny do nově vytvořené Akademie akupunktury Compleo. Compleo ukončilo svou činnost v roce 2018.
Od roku 2004 jsem se také aktivně účastnil mnoha konferencí, kongresů a sympozií a prezentoval četná díla v oblasti akupunktury. Nejčastěji přednáším v Polsku, Německu, Izraeli a České republice.
V současnosti působím v Mezinárodní škole klasické akupunktury ACUART (Interantional School of Classical Acupuncture), kterou jsem založil v roce 2017 se svými kolegy špičkovými odborníky v akupunktuře a klasické čínské medicíně. Pořádáme kurzy pro začátečníky, pokročilé i experty v oboru. Akupunkturisté se tak mohou vzdělávat celý život.
Autor knih
Vzhledem k tomu, že si dobře pamatuji, snadno formuluji své myšlenky a komunikuji je ústně nebo ve formě textu. Tyto dvě formy komunikace se vedle klinické práce staly základem mé profesní dráhy. Jednu z nich realizuji jako lektor, druhou jako autor článků a knih nebo jejich spoluautor. Obě se vzájemně prolínají a dokonale se doplňují. Moji studenti jsou často inspirací pro vytváření nových publikačních projektů a informace získané při psaní článků používám v prezentacích a seminářích, které vytvářím.
V roce 2014 vyšla publikace, kterou jsem zamýšlel jako jednoduchý a rychlý nástroj, který bude užitečný při studiu základních pulsních kvalit. Kniha vyšla v polštině „Jakości Pulsu" a následně i v angličtině „Pulse Qualities".
Od roku 2011 spolupracuji s Rani Ayalem a Yairem Maimonem na projektu Význam akupunkturních bodů popisujícím fyziologii a patologii akupunkturních bodů, jehož cílem je vytvoření zcela nové knihy. Více informací o tomto projektu: www.prostowpunkt.pl
Význam akupunkturních bodů
Znalost přesné polohy a přesného fungování všech 361 akupunkturních bodů je zásadní pro jejich efektivní použití v klinické praxi. Pochopení a zapamatování tak velkého množství informací není snadné. Západní jazyky nejsou uzpůsobeny k tomu, aby předávaly víceúrovňové metafory, které tvoří základ asijských jazyků. Na vlně snahy o integraci čínské medicíny s akademickou medicínou se současní autoři knih o akupunkturních bodech často ve svém popisu zaměřují na vytváření dlouhých seznamů nemocí, ve kterých lze daný bod použít. To má za následek dva vážné problémy:
- akupunkturisté si nedokážou vzpomenout na všechny indikace, takže se zaměřují na jednu nebo více, které považují za „nejdůležitější"
- použití bodů přestává být přesné. Například: většina z jedenácti bodů na dráze plic zmírňuje kašel. Který z nich použijtete, když k vám příjde klient s kašlem?
Důsledkem tohoto popisného přístupu k bodům je to, že akupunkturisté používají sadu deseti, dvaceti či několika bodů, které opakují při sezeních s pacientem, ten pak marně čeká na pozitivní účinek.
Staří čínští lékaři viděli na lidském těle pestrou a fascinující krajinu plnou života, v níž má každý akupunkturní bod své místo v logicky se rozvíjející historii.
Z tohoto důvodu jsem před čtyřmi zahájil projekt „Význam akupunkturních bodů“ zaměřený na objevování informací obsažených ve jménech akupunkturních bodů a opětovné vytvoření těchto symbolických obrazů. Přizval jsem ke spolupráci výborné akupunkturisty a lektory.
Projekt měl tři fáze:
- analyzovali jsme názvy akupunkturních bodů a jejich odkazy na čínskou kulturu,
- stanovili jsme klinické použití takto získaných informací,
- překódovali jsme tyto informace do formy symbolických obrazů srozumitelných pro lidi ze západu.
Ilustrace malované rukou Martyny Janik jsou jedinečným pokusem zprostředkovat obsah skrytý ve znacích čínského písma pomocí stejného komunikačního kanálu, čili pomocí obrázku, nikoli textu.
Tento přístup odlišuje náš projekt od ostatních přístupů a usnadňuje příjemcům zapamatování si velkého množství komplexních informací. Při čtení textu mozek dostává informace postupně, slovo za slovem a větu za větou. To má za následek tendenci soustředit se na začátek a konec textu a obejít znalosti obsažené v textu. Za to obraz je přijat mozkem najednou, i když některé podrobnosti jsou odhaleny později. To vám umožní vybavit si celý obraz v paměti, umožní vám okamžitě vyvolat znalosti spojené se symbolickými obrazy.
Projekt „Význam akupunkturních bodů" byl také představen na nejstarší škole čínské medicíny v České republice v Praze a také na škole ABZ Mitte v Offenbachu. Na obou místech ho studenti nadšeně přijali. Část projektu byl představen společně s Dr. Yairem Maimonem na konferenci čínské medicíny v Polsku, Německu a Izraeli.
Semináře Význam akupunktruních bodů
Bartosz Chmielnicki opět představí svůj projekt i v naší škole. V anglickém jazyce bude vysvětlovat funkce jednotlivých bodů pomocí obrázků a epických příběhů schovaných v názvech. Konečně pochopíte pravý význam akupunkturních bodů a využijete všech 361 bodů naplno. Přednášky jsou tlumočeny do češtiny.
-
Význam akupunkturních bodů 1/4
Je místo?: Proběhl
-
Význam akupunkturních bodů 2/4
Je místo?: Proběhl
-
Význam akupunkturních bodů 3/4
Je místo?: Proběhl
-
Význam akupunkturních bodů 4/4
Je místo?: Proběhl